Hamilton hat éve nem kezdett ilyen jól, de a Red Bulltól van oka tartani

2021.03.30.
Comments off
6 Views

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján inkább arra lehet következtetni, hogy a Mercedes és a Red Bull közötti szoros csata nem egyszeri eset volt, és a címvédő nem javul fel jelentősen más helyszíneken. Ez pedig nem csupán ezt az idényt teheti izgalmassá.

A vasárnapi Bahreini Nagydíj után alighanem az egész F1-es közvéleményt foglalkoztatja, hogy kitart-e a szezon végéig a rendkívül kiélezett küzdelem a Mercedes, valamint a Red Bull között, és ezúttal tényleg az utolsó pillanatig izgalmas lesz-e a világbajnoki címért folytatott harc.

Idén megvalósulhat a sokak által várt Hamilton-Verstappen csata a vb-címért – GalériaForrás: Anadolu Agency via Getty Images/2021 Anadolu Agency/Anadolu Agency

Bár mindkét istálló mellett lehet érveket találni, összességében úgy tűnik, hogy a Mercedesnek minden eddiginél nehezebb dolga lesz a 2021-es idényben.

Ráadásul nem ez az egyetlen dolog, ami miatt a szoros versenyzésre vágyók bizakodhatnak, ugyanis ha a Mercedes, illetve Lewis Hamilton nem lesz képes stabil előnyt kiépíteni, akkor csak későn állhatnak le az idei szezonra történő fejlesztésekkel. Ez pedig azt jelentené, hogy a 2022-ben induló új korszakra kevésbé tudnak felkészülni, így a jelenlegi középmezőny közelebb férkőzhet hozzájuk, vagy akár át is ugorhatja őket. Ez utóbbival természetesen a Red Bullnak is szembe kell néznie.

Egy hajszálnyival a Red Bull tűnik erősebbnek

Ahhoz, hogy megvizsgáljuk, miként alakulhatnak az erőviszonyok a továbbiakban, rögzíteni kell, hogy Bahreinben mi volt a helyzet. Ami tény, hogy az időmérőn Max Verstappen közel 4 tizedet adott Hamiltonnak, ami lehetett volna több is, ha a Q1-ben nem sérül meg az autója. A futamon viszont a hétszeres világbajnok már felvette a kesztyűt, és le tudta győzni riválisát, amivel 2015 után először nyert szezonnyitót.

Ami a kvalifikációt illeti, minden jel arra mutat, hogy ezen a téren az energiaitalosok egy lépéssel előrébb járnak a Mercedesnél, ráadásul az a lépés nem is túl kicsi. Azt viszont már nehezebb megítélni, hogy a hosszú etapokon pontosan hogy állnak egymáshoz képest.

A futamon a Red Bull egy hajszálnyival erősebbnek tűnt a MercedesnélForrás: Formula 1 via Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Ami valószínűnek tűnik, hogy ha azonos stratégiát követnek, akkor Verstappen ért volna célba hamarabb, de még így is közel volt ahhoz, hogy a végén megelőzze Hamiltont. Ráadásul a 36 esztendős pilóta sokkal többször szélesítette ki a pályát a 4-es kanyarnál, mint ellenfele, és könnyen lehet, hogy ez is elengedhetetlen volt a győzelemhez. Emellett a holland versenyző autójában a differenciálművel sem volt minden rendben, de ez valószínűleg nem volt nagy befolyással a futam alakulására.

Ennek fényében tehát kijelenthető, hogy versenytempó tekintetében is a Red Bull néz ki erősebbnek, ami jelentős mértékben a gumikezelésnek tudható be. Már a második szabadedzésen is látszott, hogy a Mercedes sokkal hamarabb elfogyasztja a közepes abroncsokat. Mindez vasárnap is visszaköszönt, ami talán a második etapjuk során volt a leginkább szembetűnő.

Az első 14 körüket megvizsgálva Verstappen jobb körátlagot hozott a hétszeres világbajnoknál, ami önmagában nem meglepő, hiszen egyrészt eggyel lágyabb keverékeken ment, másrészt 4 körrel később teljesítette első kiállását, vagyis az autója könnyebb volt ebben a periódusban.

A Mercedes szempontjából az a gond, hogy Hamilton a kemény keverékeken mindössze 15 kört teljesített, míg Verstappen a közepeseken 22-t. A címvédő ugyan rögtön kijelentette a rádióban, hogy tudott volna többet menni, de a bokszba vezető előtti három körben rendre körülbelül 3 tizeddel ment lassabban, mint az előzőben, vagyis a tendencia egyértelmű volt.

Hamilton sokkal hamarabb teljesítette második kerékcseréjét, mint riválisaForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Peter Fox

Hogy mi az oka annak, hogy a Red Bull jelenleg gyorsabbnak tűnik, mint a Mercedes? Egészen biztos, hogy részben a padlólemezre vonatkozó szabályváltozások, ami a jelek szerint a címvédőt sokkal jobban megviselte. Mindezt a leghatékonyabban a tavalyi és az idei bahreini kvalifikációval lehet szemléltetni: a legjobb szektoridőkkel számolva kiderül, hogy a bikások 1,370, míg Hamiltonék 2,014 másodpercet veszítettek a négy hónappal ezelőtti állapothoz képest.

Felmerül a kérdés, hogy a Red Bull konkrétan mely területen fejlődött annyit a Mercedeshez képest, hogy ennyit változtak az erőviszonyok. Nos, utóbbi vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin szerint riválisuk minden tekintetben előrébb jár náluk.

„Hozzájuk képest semmiben nem vagyunk erősek – idézi az Autosport a brit szakember szavait még az időmérő kapcsán. – Az évek során sokszor támaszkodhattunk az egyenesbeli sebességünkre, a tempós vagy éppen az egymásba fűződő kanyarokra. Ugyanakkor itt egyikből sem profitáltunk egyszer sem.A kvalifikáción jó néhány kanyarban megvertek minket, többek között a gyors kanyarokban, valamint a 9-10-es kombinációban, ahol nagyon erősek voltak.”

Shovlinhoz hasonlóan Toto Wolff csapatfőnök is a nagysebességű kanyarokat emelte ki, ám ő hozzátette, hogy szerinte motorfronton is hátrányban vannak. „Úgy vélem, az erőforrás terén is veszítünk egy kicsit, az energia-visszanyerésünkkel nem vagyunk elégedettek – jelentette ki. – Ugyanakkor nincs olyan terület, amire azt lehetne mondani, hogy hatalmas a különbség.”

Hamilton (piros) és Verstappen (fekete) sebességének összehasonlítása a 8-astól a 11-es kanyarig

Mindezt alátámasztják a fenti Twitter-bejegyzésben látható telemetriaadatok is, hiszen jól látszik, hogy az egyenesek végén Verstappen autója nagyobb sebességre képes, mint a Mercedesé. Mindezek fényében elképzelhető, hogy a Honda a hibrid korszakban először valóban a Mercedes előtt jár.

A múlt inkább a Red Bull mellett szól

Abban nem igazán lehet vita, hogy hosszú évek után ez volt az első olyan szezonnyitó, amelyen a győzelem sorsa tényleg csak az utolsó métereken dőlt el. Ráadásul mindezt úgy sikerült összehozni, hogy nem beszélhetünk olyan külső tényezőről, amely akár Hamiltont, akár Verstappent egyértelműen segítette. A rajt után ugyan rendes és virtuális biztonsági autós fázis is volt, de erről nehéz megmondani, hogy befolyásolta-e a verseny alakulását, és ha igen, milyen irányban.

Ennek tudatában adódik a kérdés, hogy ez egyszeri alkalom volt, vagy a továbbiakban is ennyire éles lesz a csata a Mercedes és a Red Bull, illetve Hamilton és Verstappen között. Azt természetesen nem tudjuk megmondani, hogy melyik csomag rendelkezik nagyobb fejlesztési potenciállal, viszont az elmúlt évek tendenciái adhatnak némi kapaszkodót.

A Red Bull mellett szól, hogy ők minden évben az idény második felére javulnak fel. Ez a közelmúltban is igencsak szembetűnő volt, 2019-es szezon elején például nagyon messze voltak a Mercedesektől, utána a Hungaroringen, vagyis egy nekik fekvő pályán sikerült megszerezni a pole pozíciót, év végén pedig már Mexikóban és Brazíliában is Verstappen volt a leggyorsabb a kvalifikáción. Igaz, a képet némileg árnyalja, hogy utóbbi kettő sokkal magasabban fekszik a tengerszinthez képest, mint a többi, az alacsony légsűrűség pedig általában a Red Bullnak kedvez.

2020-at illetően pedig konkrét számokkal is tudunk szolgálni: a Forma-1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett program számítása szerint a Red Bull a Szahíri Nagydíjjal bezárólag 63 századot hozott a Mercedesen, ami Abu-Dzabira vélhetően csak nőtt, látva az ottani eredményeket. Hogy mindezt kontextusba helyezzük, a Ferrari például csak 28, a Racing Point pedig 24 századot faragott le hátrányából. (A McLaren csupán 11 századdal közeledett, de ők tavaly év végén már az idei autóra fejlesztettek, mert tudták, hogy a fejlesztési zsetonjaikat a Mercedes erőforrásának beépítésére kell felhasználniuk.)

Tavaly a szezon előrehaladtával a Red Bull közelebb került a Mercedeshez, Abu-Dzabiban pedig Verstappen le is győzte őketForrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Ez a Red Bull szempontjából jól hangzik, de a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a Mercedes már nagyon hamar leállt a W11-es fejlesztésével, miután látták, hogy mind az egyéni, mind a konstruktőri világbajnoki cím zsebben van. Ezt követően a címvédő teljes mértékben az idei autóra koncentrált, hiszen nyilván úgy számoltak, hogy azzal előnybe kerülnek a riválisokkal szemben. Más kérdés, hogy jelenleg a tavalyi versenygépet sokáig fejlesztő Red Bull stratégiája tűnik kifizetődőnek.

Az elmúlt évek alapján tehát úgy tűnik, hogy a fejlesztési versenynek a Red Bull vág neki némileg nagyobb esélyekkel. Ami viszont sokak szerint a Mercedes mellett szól, hogy önmagukhoz képest Bahreinben soha nem mentek jól: 2017 óta csak az utolsó két évben tudták megnyerni a szigetországi futamot, de 2019-ben csupán a Charles Leclerc Ferrarijában fellépő technikai hibának köszönhették a kettős győzelmet.

Igen ám, de azt sokan elfelejtik, hogy a Bahrain International Circuit a bikásoknál sem tartozik a kedvenc helyszínek közé, olyannyira, hogy 2014-től 2019-ig egyszer sem kezdtek vagy fejeztek be futamot az első három pozíció valamelyikén. Tavaly ugyan mindkét pilóta felállhatott a dobogóra, de valljuk be, ez nem igazán tekinthető mérvadónak, ugyanis Verstappen ezt normál körülmények között csak akkor nem tette meg, ha feladta a futamot, Alexander Albon pedig lényegében ajándékba kapta a 3. helyet Sergio Pérez kiesése révén.

Azzal viszont önmagában nem megyünk sokra, ha megállapítjuk, hogy általában egyik istálló sem erős Bahreinben, legalábbis önmagához képest. Hogy közelebb kerüljünk a válaszhoz, érdemes megnéznünk, hogy az elmúlt két idény időmérőin Verstappen hogyan teljesített a jobbik Mercedeshez képest.

A tavalyi Bahreini Nagydíjon Verstappen közelebb volt a Mercedesekhez, mint a legtöbb, idén is használatos helyszínenForrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

Ennek során ugyanahhoz a módszerhez nyúlunk, mint amikor Hamilton és Valtteri Bottas kvalifikációs teljesítményét hasonlítottuk össze, vagyis azt vizsgáljuk, hogy Verstappen arányaiban mennyivel ment lassabban, vagy éppen gyorsabban az éppen jobb napot kifogó Mercedes-versenyzőnél.

Mindkét szezonnál azokat a pályákat vesszük figyelembe, amelyek az idei versenynaptárban is ott lesznek, legalábbis ha innentől kezdve minden a tervek szerint alakul. Ami a tavalyi idényt illeti, a Red Bull Ring és Silverstone esetében is az első hétvége számít, hiszen a Stájer Nagydíj kvalifikációján szakadt az eső, a 70. Évforduló Nagydíján pedig eggyel lágyabbak voltak a gumikeverékek az ideinél. 2019-cel kapcsolatban pedig azt kell kiemelni, hogy a Kanadai és az Olasz Nagydíjjal nem számolunk, ugyanis ezeken a kvalifikációkon Verstappen egy rosszkor jött piros zászló, illetve műszaki hiba miatt nem jutott be a Q3-ba.

Kizárólag 2020-at vizsgálva egyértelműen a Mercedes rajongói örülhetnek, ugyanis az idényzárót leszámítva a holland pilóta csak Portugáliában volt közelebb a Mercedesekhez a bahreini 4,744 ezreléknél. Ugyanakkor mindez korántsem jelenti azt, hogy Hamiltonnak oda is lehet adni a nyolcadik világbajnoki címet.

Az azt megelőző szezon ugyanis már teljesen más képet mutat: Verstappen abban az évben 6,373 ezrelékkel autózott lassabb kört Hamiltonnál, aminél csak Ausztráliában (10,362 ‰), Spanyolországban (12,612‰), valamint Franciaországban (12,342‰) volt szignifikánsan messzebb a Mercedestől. Ezekben a helyszínekben pedig egyvalami mindenképpen közös: a brackley-i alakulat versenyzői mind a három aszfaltcsíkon kibérelték maguknak a pole pozíciót a hibrid korszakban.

Monacóban (6,770‰) és a címvédő által ugyancsak kedvelt Japánban (6,392‰) Verstappen szintén valamivel rosszabbul teljesített, mint Szahírban, viszont a másik 11 pályán közelebb volt az Ezüstnyilakhoz.

Hogy minek köszönhető a két idény között tapasztalható jelentős differencia? Nehéz másra gondolni, mint az időpontok közötti jelentős különbségre, hiszen tavaly kivételesen az idény végén rendezték meg a versenyt. Ebből akár az eltérő időjárási körülményekre is lehetne következtetni, de ezt hamar ki lehet zárni, hiszen a hőmérsékleti adatok között nem volt nagy különbség.

Pérez jó teljesítménye Verstappen esélyeit is növelhetiForrás: Anadolu Agency via Getty Images/2021 Anadolu Agency/Anadolu Agency

Így viszont egyetlen magyarázat maradt, és ezzel visszatérünk a már tárgyalt fejlesztési versenyhez. A Red Bull esetében ugyanis könnyen lehet, hogy a relatíve rossz teljesítmény valójában nem vagy nemcsak a pálya jellegzetességeiből adódott, hanem az is közrejátszott, hogy az idény elején rendezték.

Ha ez így van, az megint csak Verstappenék malmára hajthatja a vizet, mint ahogyan az is, hogy a jelek szerint a holland versenyző ezúttal olyan csapattársat kapott, aki érdemi segítséget nyújthat neki. Pérez ugyanis a bokszutcából rajtolva egészen az 5. helyig jött fel, amiben nyilván a biztonsági autó is szerepet játszott, ezzel együtt viszonylag nagy biztonsággal kijelenthető, hogy ha az autója nem áll meg a felvezető körben, akkor minimum a 4. pozícióban ér célba.

Ami pedig a Q2-es kiesését illeti, a Red Bull kockáztatott, de szinte biztos, hogy lágy abroncsokon továbbjutott volna, és a nyers tempója alapján sokkal jobb eredményre volt képes. Ez pedig már most több, mint amit akár Pierre Gasly, akár Albon ki tudott hozni az autóból.

Ezek alapján nem lepődnénk meg, ha a világbajnokság végig kiélezett maradna, sőt, az sem kizárt, hogy a Red Bull növeli az előnyét. Ugyanakkor biztosan semmit nem lehet megjósolni, már csak azért sem, mert az érintettek is úgy vélik, hogy bármi megtörténhet.

Az a helyzet, hogy nem tudjuk, hogy más helyszíneken mennyivel lesznek jobbak vagy éppen rosszabbak [a mostaninál] – mondta Hamilton a futam utáni sajtótájékoztatón a Red Bullra utalva. – Máshol talán gyorsabb az autónk, de az is lehet, hogy lassabb, majd kiderül. Ami biztos, hogy a lehető legkeményebben dolgozunk azon, hogy fejlesszük.”

A mostani idény a következőt is meghatározhatja

Miközben megpróbálunk válaszolni arra a kérdésre, hogy mennyire lesz szoros csata az idei világbajnoki címért, nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy jövőre jelentősen megváltoznak a technikai szabályok. Ennek következtében a csapatoknak a szokásosnál is nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a következő szezonban használt autójukra, hiszen az akár évekre meghatározhatja a szereplésüket.

Az idei csata a 2022-es világbajnokságot is izgalmasabbá tehetiForrás: Formula One Group

Így pedig senki nem teheti meg, hogy az idény végéig minden erőforrásával a 2021-es versenygépre koncentrál, mivel azzal nagy valószínűség szerint több kárt okozna magának, mint hasznot. Aki viszont a végső győzelemért küzd, az nyilvánvalóan idejekorán sem hagyhat fel a fejlesztésekkel.

Éppen ezért a Mercedesnek egyáltalán nem jön jól, hogy ebben a szezonban a saját pilótáikon kívül más is beleszólhat a küzdelembe. Könnyen lehet, hogy a címvédőnél arra készültek, hogy a szabályok viszonylagos változatlansága miatt a Red Bull nem fogja őket túlságosan megközelíteni, így idén is hamar leállíthatják a fejlesztést.

Azonban egyelőre úgy tűnik, hogy az energiaitalosok nemhogy megközelítették, hanem át is lépték őket, így muszáj lesz foglalkozni a W12-essel. Abból a szempontból viszont mindenképpen hátrányban vannak, hogy riválisuk többet tesztelhet a szélcsatornában, mivel 2020-ban mögöttük végzett a konstruktőri pontversenyben. Ez pedig azt jelent, hogy a Red Bullnak vagy később kell leállnia az idei fejlesztésekkel, vagy ha nem, akkor az autó nagyobb ütemben gyorsulhat.

Ha pedig valóban végig szoros lesz a csata, az a következő évekre akár ennél is jobb futamokat hozhat, legalábbis olyan értelemben, hogy a győzelemre még többen pályázhatnak valós eséllyel. Abban ugyanis biztosak lehetünk, hogy a Haas után szépen sorban a másik hét istálló is viszonylag hamar átcsoportosítja az erőforrásokat 2022-re, amivel előnybe kerülnek az idei évet vélhetően végig uraló kettőssel szemben.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Eredeti cikk

Comments are closed.