A Mercedes erősnek tűnik, mégis Hamilton és Bottas a fekete ló

2020.12.12.
Comments off
13 Views

Ha nem történik semmi rendkívüli, akkor az Abu-dzabi Nagydíj első rajtsorát viszonylag nagy biztonsággal oda lehet adni a Mercedesnek. A józan ész alapján a futamon is Lewis Hamilton és Valtteri Bottas lesz az esélyes, de nem áll rendelkezésre adat, amivel ezt igazolni lehet. A McLaren megragadhatja az utolsó szalmaszálat a konstruktőri 3. helyért.

Az Abu-dzabi Nagydíj második szabadedzése ezúttal nem szolgáltatott elegendő adatot ahhoz, hogy magabiztos következtetéseket lehessen levonni a futam alakulását illetően. Ennek elsősorban a Kimi Räikkönen miatti megszakítás az oka, de a Mercedesek stratégiája sem segített, hiszen a brackley-i istálló versenyzői a Pirelli 2021-re szánt abroncsain kezdték meg az első hosszú etapot. 

Räikkönen motorhibája nagyon rosszkor jött a versenyszimulációk szempontjábólForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Getty Images

Ennélfogva minden bizonnyal nem szereztek annyi adatot, mint amennyivel a riválisok rendelkeznek, egy körön azonban hatalmas a fölényük, és nehéz elképzelni, hogy ez a versenyre eltűnik. Ha ez valóban így van, akkor Max Verstappen 3. helye mindkét irányból be van betonozva.

Ráadásul ezúttal csapattársa, Alexander Albon is erősnek tűnik. Ha a thai versenyzőnek sikerül tartania a péntek délutáni távolságot, akkor jó esélye van a 4. pozíció megszerzésére. Ami a középmezőnyt illeti, a McLaren jónak tűnik, és Sergio Pérez büntetésével akár még a konstruktőri dobogót is megkaparinthatják.

A Mercedes verhetetlennek tűnik egy körön

Ugyan az első szabadedzésen még Verstappen végzett az élen, a délutáni gyakorláson már a Mercedes dominált. Valtteri Bottas 203 ezredmásodperccel verte meg Lewis Hamiltont, de ami ennél is fontosabb, Verstappen lemaradása már 770 ezred volt.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy mindhárman közepeseken futották a leggyorsabb körüket. A brit és a holland pilóta ugyan lágyakon jobb eredményt ért el, de pályaelhagyás miatt mindkettőjüktől elvették a kört. Igaz, Verstappen így is csak néhány századdal szárnyalta volna túl addigi legjobbját, vagyis alig került volna közelebb riválisaihoz.

A kvalifikáción viszont szinte biztosan a lágy lesz a leggyorsabb gumi, mint ahogyan ezt a mezőny nagy része meg is mutatta. Verstappen elmondta, elsősorban a forgalom miatt nem tudott javítani, de vélhetően Bottas is hasonló helyzetben volt, aki az időmérős szimuláció során többször egymás után autózott 2 perc fölött, mert minden bizonnyal el kellett vennie a gázt.

Verstappen egy körön jelentős lemaradásban van a Mercedesekhez képest – GalériaForrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a Mercedestől normál körülmények között senki és semmi nem veheti el az első sort. Már csak az a kérdés, hogy ki szerzi meg a pole pozíciót, ezt viszont már jóval nehezebb megválaszolni. Bottas ugyan mindkétszer megverte Hamiltont, de délelőtt fékhiba hátráltatta a 35 éves versenyzőt, ezért nem használta a lágy abroncsokat, délután pedig már jobb kört futott riválisánál, csak nem tarthatta meg. Emellett azt se feledjük, hogy a hétszeres világbajnok koronavírus-fertőzés és egy kihagyott hétvége után tért vissza, ezért könnyen lehet, hogy ő valamivel mélyebbről indult az átlagosnál.

Verstappen mögött az az Albon végzett, akinek a megszokottal ellentétben jóval kisebb a lemaradása csapattársához képest. Figyelembe véve a pálya hosszát, a 217 ezredes hátrány egyáltalán nem mondható soknak. A thai pilótára azonban két irányból is leselkedhet veszély: egyrészt a gumikezelési nehézségek, másrészt a pályaelhagyásra vonatkozó szigorú szabályok sodorhatják veszélybe a jó eredményt. Lehet mondani, hogy ezekkel mindenkinek meg kell küzdenie, de előbbit ő maga emelte ki, utóbbi miatt pedig rengeteg körétől megfosztották.

A Red Bull mögött szokás szerint rendkívül szoros a csata, hiszen a második gyakorlást az 5. helyen befejező Lando Norris és a 12. Carlos Sainz között kevesebb mint 2 tized a differencia. A nyolc pilóta ráadásul öt különböző csapatot képvisel, azaz a középmezőnyhöz tartozó istállók közül felfelé és lefelé sem lóg ki senki.

A McLaren az időmérőn teremtheti meg a konstruktőri harmadik hely esélyétForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

Igaz, Pérez mindenképpen ki fog kerülni a képből, hiszen a mexikói pilóta autójában három komponenst is kicseréltek a hétvégére, és mivel mindegyikből túllépte a megengedett limitet, automatikusan a rajtrács végéről indul. Éppen ezért fontos kérdés, hogy a Racing Point meddig és mennyire erőlteti az időmérőt, hiszen ez a továbbjutást is befolyásolhatja.

Versenyen is megmarad a Mercedes-fölény?

Az egy körön tapasztalt előny mértékét látva nehéz elképzelni, hogy a futamon annyira megváltoznak az erőviszonyok, hogy Verstappennek reális esélye legyen a győzelemre. Ugyanakkor ezt és ennek ellenkezőjét sem lehet alátámasztani, aminek két oka van.

Egyrészt a Räikkönen lángoló autója miatti edzésmegszakítás ebből a szempontból nagyjából a lehető legrosszabbkor jött. Ha később történik, akkor az első, ha korábban, akkor a második versenyszimulációs etapok során tettek volna meg elegendő kört, így viszont mindkettő igencsak rövidre sikeredett.

Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke kiemelte, hogy a piros zászló következtében a közepes gumikon már nem tudtak hosszú etapot teljesíteni. Valóban, az újraindítás után mindenkinek csak pár köre maradt, de a címvédő esetében más tényező is közrejátszott.

A Mercedes az edzés második felében is feltette a jövő évre tervezett gumikatForrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A mezőnyben összesen négy pilóta akadt, akinek az edzés eleje után később is visszatették a Pirelli 2021-re szánt abroncsait. Pietro Fittipaldi és Nicholas Latifi csupán egy-egy további kört ment a prototípusokon, a két Mercedes viszont olyannyira más utat járt a többiekhez képest, hogy az első hosszú etapját Hamilton és Bottas is ezeken futotta.

Mi ilyenkor az első versenyszimulációval szoktunk foglalkozni, feltételezve, hogy azt nagy üzemanyag-mennyiséggel teljesítik, most viszont Hamiltont és Bottast senki mással nem lehet összehasonlítani, hiszen nem tudjuk, hogy azok a gumik hogy viselkednek. Éppen ezért az alábbi grafikonon csak a két Mercedes értékelhető köreit ábrázoltuk, hogy legalább őket össze tudjuk vetni.

Ez alapján az első kört leszámítva Hamilton sokkal jobb időket produkált. Ugyanakkor ebből is csak óvatosan szabad kiindulni, hiszen amellett, hogy nem ismerjük a beállításokat, olyan szituáció is előfordult már, hogy egy másik keveréken megfordultak az erőviszonyok.

A Mercedes valamilyen szinten ugyancsak sötétben tapogatózik. Shovlin elmondta, hogy az eddig felsoroltak mellett a Bottas gázpedálját érintő probléma is hátráltatta őket, és csak rövid versenyszimulációt tudtak teljesíteni. Ugyanakkor hozzátette, a többi csapat is hasonló cipőben jár, és mindenki a megszokottnál kevesebb információval fog nekivágni a versenynek.

Verstappent az újraindítás utáni körök alapján lehetne összemérni a Mercedesekkel, pontosabban Bottasszal, mert Hamiltonnak már nem lett értékelhető ideje. A holland pilóta azonban mindkétszer irreálisan gyorsabb volt riválisánál, vagyis ez a rövid etap egészen biztosan nem a valós erőviszonyokat adta vissza.

A Red Bull pilótájának tehát mindenképpen nagy szerencsére van szüksége ahhoz, hogy elhappolja Bottas elől az összetett 2. helyét, hiszen önmagában még az is kevés lenne, ha az előzetes feltételezésekkel ellentétben mégis tudná tartani a lépést a Mercedesekkel. Hátránya ugyanis 16 pont, vagyis a Mercedes versenyzője legfeljebb a 6. helyen végezhet, de ebben az esetben Verstappennek győznie kell az előzéshez.

Ha Albon ezúttal nem szúrja el az időmérőt, akkor jó esélye van rá, hogy az első hármas mögött végezzen, és ha valamelyikük bajba kerül, akkor újból felállhasson a dobogóra. A thai pilóta idén utoljára mutathatja meg, hogy képes arra, ami elméletileg a minimális elvárás lenne Verstappen mindenkori csapattársával szemben.

Albon idén utoljára bizonyíthatja, hogy méltó a Red Bull üléséreForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Hamad I Mohammed

A Mercedesek és a Red Bullok mögött egyelőre a McLaren tűnik kiemelkedőnek, azonban egyrészt a középcsapatoknál is kevés adat áll rendelkezésre, másrészt a Racing Pointok a sárga oldalfalú gumikon teljesítették első hosszú etapjukat. A Renault-val, a Ferrarival és az Alpha Taurival szemben viszont ez alapján lépéselőnyben vannak.

Ez pedig kifejezetten jó hír a wokingiak számára, mivel így nagyobb esélyük van megszerezni a konstruktőri 3. helyet. Jelenleg 10 pont a lemaradásuk a Racing Pointtal szemben, így szinte biztos, hogy nem a saját kezükben lesz a sorsuk, de az mindenképpen előnyt jelenthet, hogy Pérez hátulról indul.

Akár úgy is alakulhatnak az események, hogy a hátulról érkező mexikói versenyző teljesítményén múlik, hogy kié lesz a bronzérem. Első látásra borzasztóan nehéz lesz pontot szereznie, de Pérezt soha nem szabad leírni, főleg a múlt heti események fényében. Ráadásul a friss motor is segíteni fogja, igaz, ebben a tekintetben Norris sem panaszkodhat, hiszen neki a Szahíri Nagydíj hétvégéjén cseréltek erőforrást.

A Renault még szintén rendelkezik matematikai eséllyel a 3. hely megkaparintására, ugyanakkor ők inkább a Ferrarival és az Alpha Taurival, esetleg Lance Stroll-lal küzdhetnek a pontszerző helyekért. Az enstone-iakat jelentősen hátráltatta, hogy Daniel Ricciardo rengeteg pályaidőt vesztett, miután az első gyakorláson megállt alatta az autó. Ez egyébként mindenkit jobban fenyeget az átlagosnál, hiszen a legtöbbeknél régi erőforrás van bent.

A Ferrarinak csupán annyi maradt hátra az idényből, hogy szépen búcsúztassa el az évet, illetve a távozó Sebastian Vettelt. Utóbbira viszont kevés az esély, mivel a négyszeres világbajnokot egy körön még Räikkönen is megelőzte, versenyszimulációt pedig még olyan szinten sem futott, mint a többiek.

Nem valószínű, hogy Vettel szép eredménnyel búcsúzik a FerraritólForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

A futam taktikai szempontból is érdekes lehet. Vélhetően lesznek olyanok, akik a Q2-ből a lágynál körülbelül fél másodperccel lassabb közepeseken próbálnak meg továbbjutni, amivel az egy kiállásra is sokkal nagyobb az esély.

A közepes és a kemény között kisebb a differencia, mint amire számítottunk, így különböző taktikák esetén mindkettő hasznos lehet – jelentette ki Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – A lágyaknál volt némi szemcsésedés, főleg az első abroncsok esetében, de arra számítunk, hogy ez eltűnik, ahogyan a csapatok optimalizálják a beállításaikat. A közepes keverék kulcsszerepet játszhat az időmérőn, érdekes lesz látni, hogy ki próbál meg továbbmenni a Q2-ből a sárga abroncsokon.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Eredeti cikk

Comments are closed.