Hamilton élete egyik legnehezebb győzelmére tör a szezonzárón

2020.12.10.
Comments off
17 Views

A koronavíruson átesett Lewis Hamilton visszatér a szezonzáróra és pályafutása egyik legnagyszerűbb győzelmét arathatja a technikás pályán a naplementében.

Bőven szolgáltatott beszédtémát a szezont lezáró tripla versenyhétvége első két felvonása, így bármi történjék Abu-Dzabiban, összességében eseménydúsan vonul téli pihenőre a Forma-1. Bahreinben Sergio Pérez váratlanul futamot, George Russell pedig sok támogatót nyert azzal, hogy a covidos Lewis Hamilton helyére beugorva parádésan teljesített.

Erre egyelőre nem nyílik újabb lehetősége a fiatal britnek, mivel csütörtökön hosszas bizonytalanság után kiderült, Hamilton visszatér a volán mögé.

A garázs fölött Hamilton neve szerepel, de a sajtótájékoztatón Russell képviseli a Mercedest, egyelőre nem tudni, ki vezetheti majd az autót – GalériaForrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

„Az egyik legnehezebb hét volt, amit mostanában átéltem. A gyógyulásra összpontosítottam, hogy újra formába lendüljek és visszaülhessek az autóba, hogy részt vehessek az utolsó versenyen, Abu-Dzabiban – jelentkezett Hamilton hétfőn a közösségi médiában. – Ma úgy ébredtem, hogy remekül érzem magam, először edzettem is. Most szerettem volna megosztani veletek a jó hírt, hogy rendben vagyok.” Arról nincs hírünk, hogy a vírus jelen van-e még a szervezetében.

„Lewis állapota javul, de csak később derül ki, vezethet-e – tette hozzá főnöke, Toto Wolff. – Mindent megteszünk, hogy megtehesse, hiszen tudjuk, elszánt a mielőbbi visszatérésre.”

De az egészsége az elsődleges. Meglátjuk, hogy alakul, aztán döntünk.

A Mercedes egyébként különleges festéssel megy szombaton és vasárnap: az összes csapattag nevét felhelyezik az autóra, így köszönve meg fáradozásukat a vb-címért.

Sok az egyenes és a kanyar is

Russell tehát reménykedhet, hogy teljesítményéhez méltó eredmény is csurran végre neki. Az elvárás legalább egy dobogó lenne a Mercedesszel, de a győzelemhez igen felkészültnek kell lenni, mert a vonalvezetés bonyolultabb a bahreini “oválnál”. Az utolsó szektor roppant technikás, rengeteg a kanyar benne” – mondta a Yas Marina nevű pályáról Pierre Gasly. Összesen 21 számozott kanyar van, a legtöbb a kalendár helyszínei közül. 

Túlnyomó többségük lassú, főként derékszögű.

Ráadásul a Yas Marinán több ilyen lassú forduló kifelé dől, ami rontja a tapadást. A bukóterek ugyanakkor rendkívül tágasak, a hibáknak, elfékezéseknek általában nincs komolyabb következménye az időveszteségen túl.

A Yas Marina pályarajzaForrás: Mercedes

A Hungaroring után itt a legkisebb a padlógázos szakaszok aránya a Mercedes szerint, ami azért hat csalókán, mert a kör első kétharmadában három igen hosszú gyors rész is található (a két egyenes és az első kanyart követő ívek sora).

Száguldás a naplementében

Villanyfényes futamból idén is meglesz a három, csak az év folyamán nem szétszórva, hanem egyben tartják meg őket. Abu-Dzabiban annyi különbség lesz az előző kettőhöz képest, hogy nem teljes sötétségben, hanem késő délután indul a móka (a magyar idő szerinti program a cikk végén található), és a naplemente az időmérő, illetve a verseny során éri a mezőnyt.

Giovinazzi a 2019-es Abu-dzabi NagydíjonForrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images

Ez a Bahreinben megismert sajátosságot okozza; a pénteki és a szombati gyakorlás a világosban nem sok hasznos információval szolgál. A hőmérséklet esti csökkenése kihívást jelent a gumik kezelésében, melyekből ezúttal a három legpuhább áll rendelkezésre (ez kedvez az üzemi hőfok eléréséhez és megtartásához). Ezt a szortimentet idén korábban csak az Orosz Nagydíjra választotta a Pirelli, így a csapatok kevés ismerettel rendelkeznek a leglágyabb, C5 kódjelű keverékről.

A burkolat sima, gyors ívek alig nyúzzák oldalirányból az abroncsokat. Leginkább a féktávokon és a kigyorsításokon kapnak terhelést, a Pirelli az ötfokozatú skálán négyes minősítést adott a hosszanti terhelésre.

A fékeknek nagyon komoly szerep jut Abu-Dzabiban: a kör ötödében tapossák őket a versenyzők, összesen 11 helyen van szükség rájuk. A Brembo által közzétett információk alapján a két leghosszabb egyenes végén 330 fölötti tempónál kell megfogniuk az autókat és 100 km/h alá lassítani, de az 1-es, az 5-ös és a 17-es kanyar féktávján is jelentős terhelés hat rájuk. A hűtésük ugyanakkor jól megoldott a sok köztes padlógázos szakasz révén. Sok a sebességváltás is, az egyik legtöbb a szezonban.

Akcióban a Williams 2019-ben a Yas Marina pályánForrás: Joe Portlock / LAT Images/Motorsport Images

A pénteki második szabadedzésen a csapatok folytatják a 2021-re szánt gumik vizsgálatát, így az erősorrendet befolyásolhatja, ki mennyi időt áldoz a hétvégére, illetve a következő szezonra. Ami a tesztelést illeti, a nagydíjjal nem ér véget az istállók éve, kedden még lebonyolítják a szokásos tesztnapot zömmel fiatal tehetségekkel, jóllehet, a Renault-hoz visszatérő Fernando Alonso aligha sorolható ebbe a kategóriába.

Lesznek még helycserék a tabellán?

A még nyitott kérdések közül a legnagyobb figyelmet az egyéni ezüst-, valamint a konstruktőri bronzérem sorsa kapja. Az összeroskadó Valtteri Bottas ugyan csak 8 pontot gyűjtött a legutóbbi három forduló során (ilyen gyenge szériája sosem volt a Mercedesnél), de Max Verstappen valószínűleg így is csak mázlival veheti el tőle a 2. helyet, mert a hátránya 16 pont.

Nehezebb feladatnak ígérkezik, hogy összekaparja az önbizalmát a holtszezonra és legalább egy pici kellemes emlékkel készüljön a folytatásra.

Mert bár Bahreinben bőven jutott neki a balszerencséből, nehéz lesz feledtetnie, hogy egy beugró fiatal lemosta őt az általa jól ismert autóban és könnyen kitúrhatja őt a közeljövőben. A finn 2017-ben nyert Abu-Dzabiban, de 2018-ban és 2019-ben a dobogóra sem állt fel.

A csapatok harcában Pérez győzelme visszarepítette a Racing Pointot a 3. helyre, a 10 pontos előny elherdálásához egy újabb melléfogás és/vagy káoszverseny kellene. Üldözőjük, a McLaren hasonló nagyságrenddel vezet a Renault előtt. Ami leginkább boríthat mindent, az a motorok élettartamának vége: Pérez első bahreini versenyének drámája bárkivel előfordulhat az idény utolsó kilométerein, és ebből a szempontból a mclarenes Lando Norrisnak kell legkevésbé aggódnia, hiszen a múltkor beszereltek neki egy friss egységet.

A Racing Point visszaelőzte a McLarent a tabellánForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

A sereghajtóknál a Haas jubileumra, a századik futamára készül, de várhatóan nem sok örömben lesz részük (attól függetlenül, hogy az első szabadedzésen Mick Schumacher vezeti Kevin Magnussen autóját), ahogy a Williamsnek sem, amely 2015 óta az első pont nélkül végző csapat lehet, főleg akkor, ha Russell marad a Mercedesnél és ismét Jack Aitken helyettesíti őt.

Szezonzáró lévén több helyen szemtanúi leszünk hol érzelmes, hol kevésbé ilyen búcsúpillanatoknak: alighanem utoljára látjuk a mezőnyben Danyiil Kvjatot és Kevin Magnussent (mindketten hat éve debütáltak), Carlos Sainz a McLarentől, Daniel Ricciardo a Renault-tól, Sebastian Vettel a Ferraritól, Sergio Pérez a Racing Pointtól távozik. Utóbbiért még szurkolni lehet, hogy esetleg leigazolja a Red Bull 2021-re, ebben az esetben Alexander Albon pottyan ki.

Az Abu-dzabi Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 10:00-11:30
  • 2. edzés: péntek 14:00-15:30
  • 3. edzés: szombat 11:00-12:00
  • időmérő: szombat 14:00-
  • verseny: vasárnap 14:10-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Eredeti cikk

Comments are closed.