Lewis Hamilton elsÅ‘sorban saját magának köszönhette, hogy majdnem kiesett az Orosz NagydÃj idÅ‘mérÅ‘ edzésének második szakaszában, de még Ãgy sem került volna stratégiai hátrányba a versenyre, ha a Mercedes motorja tudná ugyanazt, mint a Ferrarié, a Renault-é és a Hondáé.
Igencsak kalandos idÅ‘mérÅ‘ edzés végén tudta megszerezni pályafutása 96. pole pozÃcióját Lewis Hamilton, aki egy ideig a leintés után sem lehetett biztos benne, hogy megtarthatja az elsÅ‘ rajtkockát. A hatszoros világbajnok ugyanakkor nem volt messze tÅ‘le, hogy a Q3-ba se jusson be, a Q2 végén ugyanis mindössze 1,2 másodperc választotta el a kieséstÅ‘l. A Mercedes utólag rávilágÃtott arra, hogy milyen láncreakció vezetett oda, hogy pilótájuk majdnem a 15. helyen ragadt.
Hamilton hibája, ami miatt törölték az első mért körét a Q2-benForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene
Minden azzal kezdÅ‘dött, hogy Hamilton elrontotta elsÅ‘ Q2-es mért körte a közepes gumikon, Ãgy újabb próbálkozásra volt szüksége. A hatszoros világbajnok utólag vitatta, hogy jó döntés volt Å‘t a bokszba hÃvni egy friss közepes szett miatt, Toto Wolff, a Mercedes cspaatfÅ‘nöke azonban az idÅ‘mérÅ‘ után megerÅ‘sÃtette, hogy
nem volt elég üzemanyag az autóban egy újabb körhöz, Ãgy Hamiltonnak mindenképpen ki kellett állnia.
A 44-es rajtszámú Mercedes ezután a második szett közepes szettel sem tudott mért kört megtenni a Sebastian Vettel által elÅ‘idézett piros zászló miatt, de mivel 2 perc 15 másodperc még hátravolt a Q2-bÅ‘l, sokan arra számÃtottak, hogy a csapat az újraindÃtás után gyorsan pályára küldi Hamiltont a használt közepes abroncsokon. A Mercedes azonban az újraindÃtás elÅ‘tt a bokszutcában kÃgyózó sor végére állt csak be, ráadásul lágy gumikon.
A Mercedes a lágy gumik mellett döntöttForrás: Dmitry Feoktistov/TASS/Dmitry Feoktistov
Mint késÅ‘bb kiderült, Hamiltont nem véletlenül nem küldték ki korábban, hogy a többiekhez hasonlóan perceken át várakozzon a piros lámpánál, a jelenleg a mezÅ‘ny legjobbjának tartott Mercedes-motornak ugyanis van egy hiányossága: a pilóta nem tudja az autóból újraindÃtani. „Nem tudtuk korán kiküldeni, mert a bokszutca végén le kell állÃtani az autót, majd az MGU-K segÃtségével újraindÃtani, mi azonban ezt nem tudjuk megtenni” – nyilatkozat Wolff.
A Ferrari, a Honda és a Renault ugyanis az MGU-K segÃtségével újraindÃtható a pilótafülkébÅ‘l is, Ãgy a nem Mercedes-motort használó versenyzÅ‘k minden további nélkül kiállhattak a bokszutcába, hogy minél jobb pozÃcióban legyenek a felvezetÅ‘ körre, mÃg
a Mercedes, a Racing Point és az egyetlen állva maradt Williams ezt az erőforrás túlmelegedése miatt nem tehette meg.
Hogy milyen következményekkel járhatott volna Hamilton számára a hosszas várakozás, azt Lance Stroll mutatta be: Å‘ beállt a sorba, de túlmelegedési gondok miatt a szerelÅ‘knek vissza kellett tolniuk a garázsba, Ãgy nem tudott részt venni a Q2 hajrájában.
Stroll volt az egyetlen Mercedes-motort használó pilóta a sorban, de gondjai adódtakForrás: AFP/Kirill Kudryavtsev
A Mercedes-motor hiányossága pedig közvetve azt eredményezte, hogy a csapat alapból elvetette a versenystratégia szempontjából kedvezőbb közepes gumikon való továbbjutást, mivel tudták, hogy
Hamiltonnak a sor végén vajmi kevés esélye lesz elég gyors felvezetÅ‘ kört megtenni ahhoz, hogy a sárga oldalfalú Pirelliket üzemi hÅ‘fokra melegÃtse.
„Úgy éreztük, hogy ha a sor végén lesz, és nem tud olyan kivezetÅ‘ kört megtenni, amilyenre szüksége lesz, akkor bajba kerülhetünk, mivel a közepes keverék egyszerűen nem lesz elég jó. Ezért tettük fel neki a lágy gumikat. Ez egyértelműen hátrányba hozza a stratégia terén Å‘t a futamra, de ez volt a szükséges lépés a Q3-ba jutásának biztosÃtásához” – magyarázta a csapatfÅ‘nök.
A hatszoros világbajnok a kör végi forgalom miatt végül 1,2 másodperccel a lámpák pirosra váltása előtt tudta csak megkezdeni a gyors körét, amivel simán bejutott a Q3-ba.