Valtteri Bottas és a Mercedes kezdte az élen az Orosz NagydÃj hétvégéjét a balesetekkel és kicsúszásokkal tűzdelt, egyszer piros zászlóval félbeszakÃtott elsÅ‘ szabadedzésen. A finn pilóta mögött Daniel Ricciardo végzett a második, Max Verstappen a harmadik helyen, miközben Lewis Hamilton csupán tizenkilencedik lett.
Kellemes, szeptember végi 25 fokos idÅ‘járás fogadta a mezÅ‘nyt Szocsiban, az Orosz NagydÃj elsÅ‘ szabadedzésén. A szokottak szerint álmoskásan induló elsÅ‘ tréning elején mindenki megtette az ilyenkor szokásos installációs köröket, negyed óra eltelvével azonban csak a két Mercedesnek volt ideje, Valtteri Bottas állt az élen 1:37.313-mal lágy gumikon, mögötte Lewis Hamilton következett 1:37. 716-tal keményeken. Hogy ezek mennyire visszafogott körök voltak, azt jól mutatja, hogy a tavalyi elsÅ‘ szabadedzésen Charles Leclerc 1:34.462-es körrel végzett az élen.
Bottas egybÅ‘l gyors volt – Galéria!Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason
A két Mercedes után a többiek is fokozatosan kimerészkedtek, a köridők azonban nem akartak rohamosan javulni, noha a pálya tisztulásával többen is bementek az 1:37-es határ alá. Az első igazán ütős időt a lágy gumin megjelenő Bottas tette le az asztalra az első fél óra végén, 1:34.923-as köre 1,6 másodperccel volt gyorsabb a második helyen közepes gumis körrel álló Sergio Pérez idejénél.
A másik Mercedesben Hamilton is kint volt lágy gumin, ő azonban már nem tudott mér kört futni, ugyanis Carlos Sainz a hetes kanyarban a falhoz csapta a McLarent.
A spanyol pilóta túl nagy tempóval fordult be, megcsÃpte a poros Ãvet (ne feledjük, a szocsi pálya gyakorlatilag utcai pályának felel meg, hiszen év közben nem használják), majd háttal lekoccolta a falat. Mivel a lebontott hátuljú McLarennel ezután visszakocogott a bokszba, közben pedig törmelékkel szórta tele az aszfaltot, pár perc erejéig virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe. Másoknak is gondot hozott a poros pálya, Danyiil Kvjat például a 15-ös kanyarban forgott meg, de Å‘ távol tudta tartani magát a faltól.
Sainz összetört McLarenje
Sainz kicsúszása mindenkit megakadályozott abban, hogy az elsÅ‘ szett gumijával tovább javÃtsa az idejét, Ãgy az elsÅ‘ 40 perc során már nem változott az állás, Bottas maradt az élen, mögötte Pérez, Verstappen, Ricciardo, Leclerc, Gasly, Sainz, Kvjat, Ocon, Stroll volt a sorrend az elsÅ‘ tÃzben.
A kisebb szünet után folytatódott a körözés, Hamilton az edzés elején használt kemény, Bottas a korábban feltett közepes gumin jelent meg, de mindkettejüknek komoly gondjai akadtak a fékekkel. A hatszoros világbajnok a célegyenes végén blokkolta mindkét elsÅ‘ kerekét, majd közölte, hogy „ezeknek a gumiknak annyi”, és visszatért a bokszba. Nem sokkal késÅ‘bb Bottas futott ki füstölÅ‘ kerekekkel a bukótérbe, Å‘ a 13-as kanyarban tette meg ezt.
Túl sokáig azonban ezúttal sem gyakorolhattak a versenyzÅ‘k, Nicholas Latifi ugyanis a tizes kanyarban a falhoz csapta a Williamst, Å‘ ráadásul nem úszta meg annyival, mint Sainz, Ãgy piros zászlóval félbe kellett szakÃtani az edzést az autó mentéséhez, ami eltartott egy darabig, Ãgy mire ismét zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, már csak 27 perc volt hátra a gyakorlásból.
Latifi nagyobbat esett, mint Sainz
Ezúttal sem kellett sokat várni az első vezetői hibára, Romain Grosjean forgatta meg a Haast a 13-as kanyarban, de sikerült egyben tartania az autót. Eközben Max Verstappen lágy gumin feljött Bottas mögé a második helyre, de több mint 6 tizeddel elmaradt a finn korábban futott idejétől. Nem sokkal később Daniel Ricciardo meg is előzte a Red Bullt, és átvette a második helyet, de az ő hátránya is fél másodpercre rúgott a Mercedes mögött.
A félbeszakÃtás és a VSC miatt elég vegyes képett mutatott a sorrend az edzés végén, mivel nem mindenki lágy gumin teljesÃtette a leggyorsabb körét, Ãgy az egyetlen, amit biztosan le lehetett vonni a látottakból, az az, hogy a Mercedes rögtön gyors volt, és ezen a hétvégén is nehéz lesz megszorongatni.
Verstappen mögött a két Racing Point zárt Pérez-Stroll sorrendben, mögöttük Ocon, Kvjat, Albon, Vettel és Gasly tette teljessé az elsÅ‘ tizet. Charles Leclerc a 11. lett, az edzés eleji kemény gumis körén nem javÃtó, az elfékezett kemény keverékkel késÅ‘bb további köröket futó Hamilton pedig csupán a 18. helyen zárt.
PercrÅ‘l percre tudósÃtásunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
GPHÃrek
09:48
A rekordok hétvégéje jöhet
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Orosz NagydÃj elsÅ‘ szabadedzése elÅ‘tt. Nemsokára kezdünk, kedvcsinálónak ajánljuk a futamelÅ‘zetesünket!
GPHÃrek
09:49
GPHÃrek
09:50
Kifogástalan az időjárás
Zavartalanok a körülmények, várhatóan nem befolyásolja majd eső a hétvége alakulását.
GPHÃrek
09:58
Verstappent hidegen hagyja Hamilton esélye
Már vasárnap lehetségessé válik, hogy Lewis Hamilton beérje Michael Schumacher győzelmi rekordját, de Max Verstappent ez egyáltalán nem hatotta meg.
GPHÃrek
10:00
Zöld zászló!
Verstappen már előre kiállt a bokszutca végére, Gasly, Vettel, Giovinazzi és Albon is rögtön követi őt egy-egy installációs körre.
GPHÃrek
10:04
Hamilton rajtgyakorlattal kezd
Rendszerellenőrzésekkel indul a tréning, ahogy ezt megszokhattuk. Hamilton rögtön megállt a bokszutca végén és rajtot gyakorolt. Kemény keverékekkel ment ki, e téren a mezőny egyelőre nem egységes, de az installációs körök esetén ez nem jelentős.
GPHÃrek
10:07
Hamiltoné a nap első mért köre
A brit pilóta 1:37.716-tal kezd, nem sokat teketóriázott. Bottas közepes keverékű abroncsokkal van kint, Ãgy lehetséges, hogy eleinte gyorsabb lesz.
GPHÃrek
10:09
Bottas átvette a vezetést
Ahogy ez várható, Bottas a közepesekkel gyorsabb Hamiltonnál, 1:37.313-ra javÃtott. Ennél azonban fontosabb, hogy a pilóták milyen benyomásokat szereznek a megszokottaknál simább aszfalton.
GPHÃrek
10:10
Tavaly a Ferrari volt a leggyorsabb
Ahogy az idén már sokszor előfordult, a Ferrari tavalyi eredményéhez mérjük az idei köridőket. Szocsiban is Charles Leclerc volt tavaly a leggyorsabb az első szabadedzésen 1:34.462-vel, ezt az idén aligha ismétli majd meg.
GPHÃrek
10:11
Többen is kiszálltak az első mért körök után
Stroll, Giovinazzi és Russell is maszkra cserélte a sisakot az elsÅ‘ installációs körök után, ezek szerint javÃtani vagy állÃtani kell az autóikat a folytatás elÅ‘tt.
GPHÃrek
10:14
Norris új orrkúpot tesztel
Lando Norris új orrkúpot és első szárnyat kap az első szabadedzésre, ha beválnak az új alkatrészek, akkor a hétvége további szakaszára is fent maradhatnak az autóján. Csak egy szett van, úgyhogy Carlos Sainz ebből a körből kimarad.
GPHÃrek
10:17
Ez fogadja a pályára érkezőket
Szocsiban sem aprózzák el a járványügyi óvintézkedéseket. Mindössze nyolc nemzetközi tudósÃtó utazott el a helyszÃnre.
GPHÃrek
10:18
Albon felkavarja az állóvizet
Hosszú percek teltek el anélkül, hogy bárki is pályára lépett volna, de a Red Bull szerencsére pályára küldte Alex Albont, Ãgy van esély arra, hogy történjen valami.
GPHÃrek
10:21
Közepessel Kvjat is gyorsabb Hamiltonnál
Kvjat is futott mért kört az Alpha Taurival, ez 0,3 másodperccel lassabb Bottas eredményénél. Ez beszédes, hogy mennyire kezdetlegesek egyelőre a körök, de ezt Leclerc tavalyi tempója is igazolja.
GPHÃrek
10:24
Leclerc lágyakon kezd a Ferrarival
Más megközelÃtéssel dolgozik a Ferrari, mint a többiek, Leclerc-nek szólt a mérnöke arról is, hogy ellenszél fúj a célegyenesben. Pérez közben átvette a vezetést 1:37.304-gyel közepeseken.
GPHÃrek
10:25
Ricciardo megjárta a bukóteret
Az ausztrál pilóta megközelÃtette a védÅ‘sávot, de az aszfaltozott bukótereknek köszönhetÅ‘en idÅ‘veszteséggel megúszta a kirándulást.
GPHÃrek
10:26
McLaren: Gyenge a tapadás
Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke a Sky Sportsnak elmondta, gyenge a tapadás a pályán, ezért a pilótái egyelőre küszködnek, de mozgalmas programot terveztek maguknak, ezért ezen úrrá kell lenniük.
GPHÃrek
10:27
Ocon a 2. helyen, de nem elégedett
Kvjat és Ocon állt az élre, de a francia pilóta jelezte, hogy sokszor leér az aszfaltra az autója padlólemeze. Mindkét versenyző közepes keverékű gumikon megy, egyelőre ezek az abroncsok válnak be a leginkább.
GPHÃrek
10:29
A McLaren érdekes stratégiákra számÃt
Az Orosz NagydÃj kapcsán félÅ‘, hogy egy kerékcserés verseny lesz, de Andreas Seidl, a McLaren csapatfÅ‘nöke azt mondta a Sky Sportsnak, hogy a lágy gumik egy kör után már nem működnek jól, ezért érdekes versenystratégiákra számÃt.
GPHÃrek
10:30
Hamilton is jön lágyakkal
A Mercedes bő fél óra alatt a két autóján mindhárom gumikeveréket kipróbálja, ez kissé szokatlan, de az idén már többször láthattuk, hogy a csapatok már az első szabadedzésen különböző programokat futnak.
GPHÃrek
10:32
Bottas egy nagyságrenddel gyorsabb Verstappennél
A finn pilóta autójára felkerültek a lágy gumik, Verstappen viszont a spektrum másik végén keményekkel próbálkozott, Ãgy nem csoda, hogy 1,8 másodperc a különbség. A Mercedes 1:34.923-mal közelÃt a tavalyi legjobb körhöz.
GPHÃrek
10:33
Sainz a falhoz csapta a McLarent
A spanyol versenyző összetörte a McLaren hátulját, a hátsó szárny biztosan cserélendő, de úgy tűnik, a hátsó futómű is sérülhetett. Az autó lábon araszol vissza a bokszba, közben VSC van érvényben.
GPHÃrek
10:37
Kvjat is megpördölt
Sainz balesete után néhány pillanattal Kvjat is megpördült, mindkét eset a poros pálya számlájára Ãrható. A visszajátszás szerint Grosjean és Leclerc is veszélyes helyzetbe került, a 2-es kanyarnál megpróbált beszúrni a Ferrari mellé, de Leclerc okosabb volt, inkább kiengedte az autóját a bukótérbe.
GPHÃrek
10:40
Zavaros a helyzet a gumik terén
A VSC nem jött jókor, többen is próbáltak volna éles kört futni lágyabb keverékeken, de Sainz balesete ezt megakadályozta. Ennek is köszönhetően furcsa most az élmezőny sorrendje, a gumihasználat terén is.
1. Bottas (lágy)
2. Pérez (közepes)
3. Verstappen (kemény)
4. Ricciardo (kemény)
5. Leclerc (lágy)
6. Gasly (közepes)
GPHÃrek
10:44
A McLaren még vizsgálja Sainz autóját
Sainz kiszállt a McLarenbÅ‘l, Seidl szerint egyelÅ‘re vizsgálják, hogy javÃtható-e az autó még ezen az edzésen. A második félidÅ‘ még csak most kezdÅ‘dik.
GPHÃrek
10:46
Vettel nem is Silverstone-ba igazol?!
A Liverpool FC szurkolóinak szlogenjével drukkolnak Vettelnek az Orosz NagydÃjon. A német versenyzÅ‘ jövÅ‘re a Silverstone-ban működÅ‘ Aston Martin pilótája lesz.
GPHÃrek
10:51
Hamilton rögtön tönkretett egy kemény szettet
A VSC-s fázis alatt a Mercedesnél úgy döntöttek, hogy elég volt a lágy gumikból az elsÅ‘ tréningen, úgy is, hogy Hamilton nem futott mért kört ezekkel az abroncsokkal. Keményekkel küldték ki a brit pilótát, gyanÃthatóan hosszabb etapra készültek, de a hideg fékekkel Hamilton rögtön tönkretette az abroncsokat.
GPHÃrek
10:54
Piros zászló!
Nicholas Latifi alaposan összetörte a Williamst. A pilóta úgy tűnik, jól van. A károk alapján súlyos esetnek látszott, de a visszajátszás szerint nem volt vészes ütközés.
GPHÃrek
11:00
Furcsa technikai hiba a Red Bullnál
Egy tűzoltókészülék működésbe lépett a Red Bullnál. Szerencsére, csak vaklárma, és egyébként is van idÅ‘ elhárÃtani a problémát, mert még mindig piros zászló van érvényben.
GPHÃrek
11:03
Újra szabad a pálya
A pilóták ezúttal rögtön birtokba vették a pályát, a két Red Bull például lágy gumikkal jön, Ãgy várható, hogy az utolsó harmad során változik a sorrend.
GPHÃrek
11:07
Verstappen feljött lágyakkal a 2. helyre
Az első két szektorban nem szerepelt jól, az autója is ingatag volt, de a pálya végén abszolút leggyorsabb volt, és 0,654 másodperces hátránnyal feljött Bottas mögé lágyakkal.
Grosjean közben kicsúszott a 13-as kanyarban, de Verstappent ez nem befolyásolta.
GPHÃrek
11:10
Pérez egyelőre sokkal gyorsabb Strollnál
Stroll is kapott lágy gumikat az autójára, ennek ellenére továbbra is 1,5 másodperccel lassabb Péreznél, pedig az ő autóján minden új fejlesztés megtalálható. Ennél több van a kanadai pilótában.
GPHÃrek
11:12
Csak noszogatni kellett Strollt
A kanadai pilóta feljött csapattársa mögé az 5. helyre, a hátránya bÅ‘ 1 tized, de Å‘ lágyakkal ment, mÃg Pérez közepesekkel.
GPHÃrek
11:13
Morognak a pilóták a forgalom miatt
Gasly és Verstappen is panaszkodott, mert lassabb autók mögé ragadtak be. Nem ez az első alkalom, hogy kiborultak, mert akadályozzák őket.
GPHÃrek
11:16
Hamilton egyelőre csak a 19. helyezett
A brit pilóta mindössze Latifit előzi meg, aki összetörte az autóját, de hozzá kell tenni, hogy pont a baleset idején akart gyors kört futni lágy abroncsokkal, utána inkább hosszabb etapra állt át.
GPHÃrek
11:20
Pérez nem gyorsult lágyakon, Ricciardo igen
A Renault pilótája feljött a 2. helyre lágy gumikkal, Pérez ezt egyelÅ‘re nem tudta megtenni, nem javÃtott a korábbi, közepes keveréken elért eredményén, feltehetÅ‘leg az üzemanyagszint miatt.
GPHÃrek
11:26
Vettel ezúttal előrébb jár Leclerc-nél
Az összehasonlÃtás viszont nem teljesen fair, mert a 9. helyezett Vettel kapott lágy és közepes keverékű gumikat, a 11. helyen álló Leclerc pedig lággyal és keménnyel próbálkozhatott.
GPHÃrek
11:29
Grosjean megint rosszkor van rossz helyen
A Haas pilótája kicsúszott, ekkor Pérez felzárkózott mögé, de a francia versenyző nem akarta elengedni ellenfelét. Leclerc már korábban morgott miatta a rádión, azt emlegetve, hogy Grosjean azt hiszi, ma van a verseny.
GPHÃrek
11:30
Rácáfolnak a McLaren csapatfőnökére?
Andreas Seidl az edzés elején azt mondta a Sky Sportsnak, hogy a lágy gumik egy körön túl nem fogják bÃrni a terhelést, ennek ellenére a pilóták egyelÅ‘re nem panaszkodnak a rádión. 10-11 körös etapokat is megtettek.
GPHÃrek
11:32
Pérez a végén csak kizavarta Grosjeant a pályáról
A mexikói pilóta ugyanúgy beszúrt francia ellenfele mellé a 2-es kanyarban, ahogy Grosjean is tette azt Leclerc-rel. A Haas versenyzője tanult az előző esetből, inkább kiengedte az autót a bukótérbe.
GPHÃrek
11:33
A pénteki edzések világbajnoka zárt az élen
Bottas volt a leggyorsabb a Mercedesszel az Orosz NagydÃj elsÅ‘ szabadedzésén, mögötte Ricciardo, Verstappen, Pérez és Stroll alkotja az elsÅ‘ 5 helyezettet. Az idÅ‘kbÅ‘l nem igazán lehet kiindulni, ezt alátámasztja Hamilton 19. helye is.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk további hÃrekkel!