Több csapatfÅ‘nök is úgy gondolja, hogy a gumik miatt bevezetett szabályváltozás következtében elveszÃtett leszorÃtóerÅ‘t nagyon hamar vissza fogják nyerni, ezért nem ártott volna még jobban lelassÃtani az autókat.
Az idei szezon kezdete elÅ‘tt a csapatok beleegyezésével jelentÅ‘sen módosÃtották a padlólemezre vonatkozó szabályokat a 2021-es szezontól annak érdekében, hogy a Pirelli eredetileg a 2019-es szezonra tervezett abroncsai még jövÅ‘re is probléma nélkül bevethetÅ‘ek legyenek. Több csapatfÅ‘nök is úgy érzi azonban, hogy még többet lehetett volna tenni.
Jövőre is az idei gumik lesznek szolgálatbanForrás: Williams Racing
A koronavÃrus-járvány miatt 2022-re halasztott szabályváltozásokkal együtt a 21 colos felnik bevezetését is el kellett tolni egy évvel, a Pirelli pedig a takarékosság jegyében, valamint a korlátozott tesztelési lehetÅ‘ségek miatt jövÅ‘re is az idei, 2019-es szezonra bevezetett abroncsokat fogja a csapatok rendelkezésére bocsátani.
Ezzel viszont az a probléma, hogy az istállók folyamatosan fejlesztenek, a gumiknak Ãgy már rég nem a 2019-es szintű leszorÃtóerÅ‘vel rendelkezÅ‘ autók által generált oldalterhelést kell elviselniük.
Mindez már az idei szezonban is okozott gondokat (lásd Silverstone), jövÅ‘re pedig még nagyobb problémákba ütköznének, ezért az autókat a padlólemez megváltoztatásával lassÃtják vissza, ami a becslések szerint 10%-kal csökkenti a leszorÃtóerÅ‘t.
Christian Horner, a Red Bull csapatfÅ‘nöke szerint ez azonban nem lesz elég, mert hamar vissza fogják nyerni, amit elbuknak. „Nem olyan magától értetÅ‘dÅ‘ ez, szerintem a csapatok minden elveszÃtett legszorÃtóerÅ‘t vissza fognak nyerni. Talán többet is tehettek volna, mivel az F1-ben olyan ütemű a fejlÅ‘dés, hogy ha aggodalom merül fel a gumikra ható terhelés miatt, akkor talán jobban meg kellett volna vizsgázni ezt a kérdést – mondta Horner, majd hozzátette, érti, hogy a költségek miatt nem lehetett akármekkora változtatást bevezteni. – Természetes, hogy minden változás extra költségekkel jár, mert bármin is változtatunk, az különbségeket eredményez, úgyhogy meg kell találni az egyensúlyt.”
A nagy oldalterhelés egyre nagyobb fejtörés elé állÃtotta a PirellitForrás: Getty Images/2019 Peter J Fox/Peter J Fox
Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfÅ‘nöke még jósolt is egy kicsit, szerinte már a következÅ‘ szezon elsÅ‘ harmadában az idei évhez hasonló szinten lehetnek. „Még csak most tanulmányozzuk ezt az új szabályt, és természetesen rengeteg legszorÃtóerÅ‘t fogunk veszÃteni. De a Forma-1-ben tapasztalt fejlesztési tempóval nem lennék meglepve, ha a következÅ‘ szezon elején, vagy egy kicsit késÅ‘bb minden visszaállna a korábbi szintre.”
Az Alfa Romeót irányÃtó Frédéric Vasseur szerint sem lesz másképp, de Å‘ azért hozzátette, hogy elégedett a változtatással. „Természetesen nagy hatással lesz a leszorÃtóerÅ‘re. Nem akarok a pontokról beszélni, de hatalmas veszteség lesz, mindez azonban szükséges a gumik miatt. Szerintem ez volt a helyes lépés az FIA részérÅ‘l.”